Apotek 1 har vært på Granstunet siden senteret åpnet for 25 år siden. Mye har endret seg gjennom årenes løp, men kundefokuset og den personlige servicen har bestyrer Mona Hvinden alltid vært like opptatt av.
Bestyrer, Mona Hvinden, var en av tre ansatte da Apotek 1 åpnet på senteret i 1994.
– På den tid hadde vi tre faste ansatte. I dag er vi 8 ansatte, hvorav 3 av dem er farmasøyter, og i tillegg har vi studenter som jobber hos oss som ekstrahjelp.
Mona påpeker at det har vært en utfordring å få tak i farmasøyter på Hadeland, men at de likevel er heldige som har tre stykker.
Om ting tidligere var bedre eller ikke, blir det veldig subjektivt å snakke om, men det som er sikkert er at ting var annerledes. Selv om en periode på 25 år, kan betraktes som relativt kort, har likevel apotektjenesten endret seg på mange måter.
-I dag har vi ikke noe egenproduksjon av ting, eller noe som skal lages med spesielt innhold, slik vi hadde da vi startet. Som et eksempel kan jeg nevne at vi hadde en lege som lagde en spesiell hostesaft til kundene. Vi hadde også salg av tørka planter, te, men det er noe vi ikke har mye av i dag, og det i seg selv er ganske dyrt i Norge.
Digital overgang
Digitaliseringen har bidratt til store forskjeller overalt, og apotektjenesten er ingen unntak. Spesielt er dette merkbart i forhold til reseptbelagte legemidler.
– Tidligere hadde vi alle resepter på papir. Det var ofte slik at man leverte inn resepten en dag, og kom tilbake dagen etter for å hente medisinen. I dag har dette blitt mer effektivisert, og folk får som regel medisinen med en gang. For oss er kundene våre veldig viktige, og i løpet av våre 25 år på senteret, har vi fått mange faste kunder. Hvis vi kjenner dem igjen i reseptkøen, så pleier vi å roper dem på fornavn, selv om vi har et kølappsystem for henting.
Fokus på rådgivning
Digitaliseringen har ført til en annerledes kommunikasjon, men den har det på ingen måte gjort den mindre viktig. Mona presiserer at hun er veldig glad for at de har data, som hjelper dem mye i hverdagen.
-For oss har data bidratt til at vi kan gi ut mer info til en kunde, og jeg føler at vi bruker god tid på hver eneste person, med mye fokus på rådgivning. Så sett ut ifra det perspektivet, vil jeg si at kommunikasjonen med våre kunder ikke har sunket i verdi med digitaliseringen, tvert imot.
Større utvalg
Siden starten har Apotek 1 på Granstunet vokst i takt med kundenes etterspørsel etter varer.
I starten var det et lite apotek, med liten areal, noe som har blitt utvidet to ganger i løpet av de 25 årene det har eksistert. Lokalet er nå tre ganger så stort som det var i starten, og det er nå mye mer fokus på handelsvarer og kosmetikk. Det er som med mye annet, a man må finne en plass å tjene penger på. På samme tid handler mye av dette om forebyggende medisin og varer, som diverse vitaminer, hvor vår ekspertise og erfaring bidrar til at vi kan gi gode råd til kunder.
I tillegg til et større areal, har vi også fått utvidet åpningstider til 19:00, noe som tidligere var kun til 16:30.
Fikk hedersprisen på senteret
Under jubileumsmiddagen for de ansatte på kjøpesenteret , fikk Apotek 1 hedersprisen.
-Jeg er veldig stolt av den prisen, og den er et bevis på vår innsats, kvalitet og kunnskap. I hver møte med kunder prøver vi å leve opp til vårt slagord, ”Vår kunnskap – din trygghet”. Derfor er det flott å kunne si at vi har veldig dedikerte medarbeidere hos oss.
Naturlig nok blir det veldig mye snakk om sykdom på apoteket, og for å kunne ha noe annet å snakke om mens man betaler for varene i kassen, har de ansatte valgt å legge ut forskjellige dialektoppslag.
– Det skaper nysgjerrighet, en annen trivsel og litt mer moro, sier Mona til slutt.