Festival med sjelden vare

I år er det femtende gangen Den norske potetfestivalen arrangeres på Hadeland, i regi av Gran Handel og Håndverk. Festivalen åpner torsdag 10. september og varer til og med lørdag.

Men mye er annerledes i år, og potetfestivalen er intet unntak. Én ting er tross alt som før, og like sikkert som at høsten kommer etter sommeren: Lanseringen av årets akevitt Hadeland Aquavit 2020, spesialutgaven som kommer i en tapning på kun 800 flasker, nummerert, og med egen designet etikett av utvalgte kunstnere. Hvert år siden 2016 har forskjellige kunstnere fått oppdraget. Tidligere festivalkunstnere har vært Marit Knarud (2019), Mercedes Cachago Kokrheim (2018), Anne Widén (2017), og Ulla Mari Brantenberg (2016). Akevitten var en suksess fra første øyeblikk, og er en eksklusiv variant som kommer i tillegg til den ordinære utgaven av Hadelandsakevitten som er i salg i Vinmonopolets butikker hele året, og juleakevitten. Spesialutgaven kommer til salgs på Vinmonopolet på Gran fra klokka ti på åpningsdagen til potetfestivalen. Det går rykter om at spesialakevitten til og med er blitt et samleobjekt.

Forskjellige smakstilsetninger

Daglig leder i Grand Handel og Håndverk, Kari Framstad Lokrheim har litt av hvert å fortelle om denne aqua vita – livets vann:

– Vi har faktisk tre utgaver av vår «lokale» akevitt: Den ordinære, som første gang ble produsert i 2015, den nummererte som ble introdusert året etter, og en juleakevitt, som kom i fjor. Alle tre har forskjellige krydderblandinger, urter og smakstilsetninger som passer til ulike ting. «Helårsakevitten» for eksempel, går både til fisk og kjøtt, og er litt mer allround. Juleakevitten er beregnet på nettopp litt tradisjonell julemat, og spesialutgaven er modnet på sherryfat og har igjen andre nyanser i smaken.

Suksess og samleobjekt

– Hvordan kom dere på å lage en egen akevitt med eksklusiv lansering på potetfestivalen?

– Det var styret i GHH som hadde dette forslaget, som både tilfører mer potet til festivalen, men også har ringvirkninger i det lokale næringslivet. Etiketten blir jo hvert år designet av kunstnere med lokal tilknytning, og det ligger mye arbeid bak denne. Spesialakevitten ble en suksess straks den ble presentert. Folk står i kø hvert eneste år på lanseringsdagen som er åpningsdagen av festivalen vår, for å sikre seg årets utgave. Enkelte samler på dem selv, og ønsker spesielle nummere, mens andre bruker den som gave. Alle de tre akevitt-typene blir produsert på Det Norske Brenneriet i Grimstad.

Flytende potet i dobbel forstand

– Og årets etikett, kan du si noe mer om den?

–  Den er skapt av kunstnerduoen aiPotu, som består av Ander Kjellesvik og Andreas Siqueland. Sistnevnte har gjort Hadelending av seg, og har både bolig og atelier på Grindvoll. Folk husker kanskje den flytende skulpturen eller potetbåten, som seilte rundt på Mjøsa for tre år siden? Inni der oppholdt kunstnerne seg en ukes tid, uten kontakt med omverdenen. Skulpturen er motivet på årets etikett, og pryder den eksklusive flasken med potetbrennevinet.

Torsdag den 10. september klokka ti er det bare å stille seg i køen altså, på Vinmonopolet på Gran, med den trygge avstanden på minst en meter, som vi nå er blitt så vant til enten du skal handle gulrøtter eller edle dråper til middagen.

– Det er viktig for både næringslivet og for oss i dagliglivet at vi holder ting i gang som best vi kan, at det skjer noe, og at folk kan møtes i trygge rammer, avslutter Kari, som gleder seg til årets potetfestival.

Årets Hadeland Aquavit. Etiketten er skapt av kunstnerduoen aiPotu, som består av Ander Kjellesvik og Andreas Siqueland.

Annerledesåret 2020

– Vi har tidligere år hatt arrangementer blant annet for å trekke folk til bestemte klokkeslett. Det gjør vi naturligvis ikke i år. Tivoli har også tidligere vært her, men ville sannsynligvis gå økonomisk underskudd dersom de skulle stille opp i år. Forsiden av den medaljen er at de har pleid å rigge opp på parkeringsplassen. I år er den dermed fristilt, og vi har plass til flere biler isteden, forteller markedskoordinator ved Granstunet, Silje Nordli.

Lokal handel i trygge omgivelser

– Dette blir en miniversjon av tidligere års markeder. På grunn av smittevernsreglene har vi pønsket ut litt andre løsninger. Vi ønsker å unngå store folkemengder på ett sted, så vi kommer ikke til å ha festivaltelt for eksempel, og Bondens marked uteblir. Men Spekeboden kommer, med Knut Arne Nergården. Han skal stå utenfor inngangen ved potetbakeren. Vi vil ha gode tilbud i butikkene, og et kuponglotteri som varer hele helgen, for handlende kunder i våre butikker. Vinnerne blir trukket i uka etter festivalen. Vi skal gjøre det vi kan for at smittevernet blir ivaretatt på best mulig måte, slik at kunder og besøkende kan føle seg trygge. Vi har jevnlig dialog med kommuneoverlegen i forhold til smittevernsreglene. Vi vil likevel henstille til alle besøkende om å ta hensyn og overholde avstanden på meteren, og benytte antibac som står lett tilgjengelig i butikkene. Vi jobber nå med å få til dispensere ved inngangene, og håper å få dette på plass innen åpningen av festivalen. Vi har skapt oss et nytt motto etter at koronaen gjorde sitt inntog i Norge: «Velkommen til en trygg og god handel på Granstunet», avrunder Silje.