Det var ingen som kunne forutse at alt skulle stenge ned 12. mars 2020. Den samme dagen gledet søstrene Stene seg over åpningen av deres egen kafé. Åpningen gikk over all forventning, men på ettermiddagen begynte bedrifter å stenge dørene og folk ble bedt om å gå minst mulig ute. Hva skulle dette bety for en kafé som bare noen timer tidligere hadde åpnet sine dører?
Oppfyller drømmen
Søstrene Birgitt og Ida Kristine Stene hadde hatt en liten drøm om å starte noe eget. – Når denne muligheten dukket opp var vi raske med å ta kontakt for å se på lokalene. Vi bestemte oss med en gang at dette hadde vi lyst til å satse på, sier Birgitt. Hun sa opp jobben som markedskoordinator for å kunne jobbe med kaféen på heltid, og søsteren Ida, som er utdannet frisør, jobber en dag i uka som frisør, og resten av tiden på kaféen.
Åpning i Koronatid
Planlagt åpning var akkurat i det Korona slo til.-Vi åpnet 12. mars, og det er en dag vi ikke kommer til å glemme. Det har vært noen uker hvor jeg var i tvil om vi skulle holde åpent, sier Birgitt, som har måttet permittere søsteren fra jobben. Likevel har de klart å holde kaféen åpen gjennom Koronatiden, noe redusert i henhold til senterets åpningstider.
Selv om antall besøkende ikke alltid var på topp, fikk de det likevel til å gå rundt og holdt åpent hver dag i uken, unntatt søndager. Siden påske har det vært en jevn økning av besøkende, og Birgitt sier at de nå er i gang med å ansette to nye medarbeidere.
Åpningen av kaféen Søstrene Stene gikk som planlagt. Vi hadde mange nysgjerrige besøkende, og har fått mange positive tilbakemeldinger, sier Birgitt. På åpningsdagen kunne de også by på gratis kaffe og marsipankaker.
Flere kunder
Og siden samfunnet begynte å åpne opp har det også ført til flere kunder.- Det er bra at korona skjedde på denne tiden av året så folk likevel kan sitte ute på kaféen, sier Birgitt. Hun er veldig stolt over hvor positivt og samvittighetsfullt folk har reagert på smitteverntiltak og restriksjoner. Vi har måttet desinfisere lokalet flere ganger daglig, redusere antall sitteplasser, kutte ut selvbetjening, og det har selvfølgelig ført til mer arbeid, men vi kom oss veldig greit gjennom det. Det ble en opplæring i krisehåndtering fra dag en, sier Birgitt med et smil, men vi fikk vist at vi tar både situasjonen og kunder på alvor.
Det er nesten litt skremmende å planlegge ting videre, men søstrene Stene er optimistiske og positive til tiden fremover, avslutter Birgitt.
Foto: Jørn Haakenstad, Avisen Hadeland.