Den nye sjefen i dyrebutikken Buddy Gran på Granstunet har ambisjon om å være en faghandel hvor erfaring og kunnskap er høyeste prioritet. Det innebærer at de ansatte skal sørge for at kunder får den informasjonen de trenger for å gi dyrene et best mulig liv.
f.v. Terje Kokvik (kjedeleder/salgsleder), Anette Langsrud (grafisk designer), Catharina Engebregtsen (innehaver Buddy Granstunet), Håvard Johansen (digital markedsfører)
– Målet er jo selvsagt å bli Hadelands beste dyrebutikk. Vi ønsker å bli best på det meste, og da er kunnskap, service og goodwill spesielt viktig.
Det sier daglig leder i dyrebutikken Buddy Gran, Catharina Engebretsen. Vi har invitert henne til å dele sine erfaringer fra sine første uker som butikksjef og reflektere rundt viktigheten av kunnskap om dyrehold og dyrevelferd.
– Tiden var riktig
Catharina har jobbet i dyrebutikken på Granstunet i over to år. Hun tok over butikken 18. oktober, og kan allerede se tilbake på flere uker med økende omsetning. Faktisk har Buddy Gran i disse ukene vært den avdelingen i Zookjeden med aller størst omsetningsvekst, og kan vise til en gjennomsnittlig vekstprosent på mellom 25 -30.
– Jeg har fått tilbud om å overta butikken et par ganger tidligere. Men nå følte jeg det var rett tid og rett pris. Selv om jeg foreløpig ikke har så lang erfaring som daglig leder, synes jeg dette ser veldig lovende ut, sier Catharina.
Skryter av kundene
I tillegg til å være butikksjef, er Catharina hundefrisør og har først og fremst bred kunnskap og erfaring med hundehold- og dressering. I den 400 kvm. store butikken er det derfor også gjort plass til en hundefrisørsalong. Hos Buddy skal kundene alltid finne markedsledende varer av god kvalitet, og er den eneste dyrebutikkjeden i landet som bruker en engelsk leverandør på en del utstyr.
– Vi kan derfor by på en miks av rådgivning og kvalitetsvarer. I mine første uker som leder har vi solgt mye fôr, godbiter, tyggeleker og annet utstyr. I tillegg er det også mange som kommer og spør om råd med tanke på trening og dressering av hund. Igjen er det viktig at vi sitter på en bred kunnskap, og kan videreformidle den på en god måte, forteller butikksjefen.
Og det virker som om kunnskapsdelingen fra de ansatte i Buddy Gran gir resultater. Den ferske butikksjefen benytter anledningen til å gi dyreeiere der ute litt kudos.
– Folk har generelt blitt veldig flinke til å ta seg av dyrene sine, og kjøper det dyrene trenger for å leve trygge og gode liv. Vi er glad for at folk er kvalitetsbevisste, og det er min oppfatning at kundene ønsker et bredt varesortiment.
Eksotisk interesse
Catharina hjelper til daglig kunder med spørsmål om og salg av alt fra papegøyer og undulater til gnagere, fisker, hunder og katter. Etter at det fra august i fjor ble lov å omsette reptiler i Norge, har de ansatte på Buddy imidlertid merket en ny interesse og nysgjerrighet blant kundene. På reptilfronten er Buddy blant de aller største på Østlandet, og har nå skilpadder, slanger, gekkoer og skjeggagamer i butikken.
– Reptilene i butikken vår er et populært innslag for noen og til litt bekymring for andre. For slangene er pene å se på, men de har ikke alltid fullt så hyggelig gemytt. Likevel går salget av reptiler faktisk veldig bra, sier Catharina, og fortsetter:
– Den mest eksotiske og vakre slangen vi har er vel kanskje Grønn trepyton. Og vi har solgt en del slanger, men det er ikke alle som kan hilses på. Når det kommer til reptiler er det nok øgler og skilpadder som er mest interessant for «folk flest», avslutter hun.