«Så bra!!», er spontanreaksjonen til Tina Martinsen, når vi kan fortelle henne at Granstunets kunder har kåret Blomsterhandleren, hennes hjertebarn, til Månedens butikk for juli. Tina benytter samtidig muligheten til å takke alle Grans lojale kunder for de flotte tilbakemeldingene. «Dette gjør meg virkelig stolt», sier hun.
Tina har lang fartstid innen blomsterfaget, og for snart 4 år siden tok hun steget helt ut, sluttet hos Floriss, for å starte sitt eget. Blomsterhandleren. Med lokasjon inne på senteret som anker, har butikken fått satt solide røtter og et godt fotfeste i distriktet.
Det har vært en spennende reise, og til tross for et marked i endring, så har Blomsterhandleren gradvis vokst seg større hvert eneste år siden oppstarten.
Den største endringen i markedet, som Tina opplever, er en økende trend – der hvor stadig flere kunder bruker nettet for å søke seg frem og gjerne gjøre bestillingen, for så å hente i en butikk. En trend Tina & Co. er godt rustet til å takle. Stadig mer av omsetningen går denne veien kan hun fortelle.
Hun legger heller ikke skjul på at sommeren har vært utfordrende.
-Det har vært en roligere sommer enn normalt. Noe skyldes nok bommen og manglende skilting inn til sentrum fra Riksvei 4 vil enkelte mene, men den ekstraordinære sommeren, hvor varme badestrender kanskje har vært et mer forlokkende sted å være, kan nok også være en årsak til at besøkstallene nå i juli har vært noe lavere enn toppåret 2017. Forteller Tina.
I likhet med de fleste bransjer, møter Blomsterfaget stadig økende konkurranse. Bransjeglidning, som det så fint heter, gjelder definitivt også for blomster. For å møte dette har Tina valgt å gå i retning mot faghandelen. Blomsterhandleren er en Mesterbedrift, og profilerer seg også tydelig som en «Lokal Mester». Tina og hennes ansatte har alle solid skolering og utdannelse, og Tina kan fortelle at en av hennes ansatte, Kristine Torstensen nettopp er ferdig utdannet innen Botanisk Design og kan titulere seg både som Mester og Botanisk Designer!
At Blomsterhandleren på Granstunet har et godt rykte er ingen hemmelighet. Blomsterhandleren er blant de av våre forretninger som ofte nevnes når kunder gir gode tilbakemeldinger. Så også i denne kåringen. Tilbakemeldinger som «Profesjonelle», «God Service», «God kvalitet til en god pris» og «Hyggelig betjening», er bare noen av tilbakemeldingene vi har fått.
Som nevnt er blomsterfaget, i likhet med mye annet, i endring. Tina kan allikevel fortelle at de har en solid forankring i nærmiljøet. Tina trekker frem spesielt Opsahl Begravelsesbyrå som en partner hun har i porteføljen og som hun er stolt av.
-Det å ha nettopp de som partner, en bauta med over 25 år i markedet, er en solid bekreftelse på at vi gjør mye rett.
Tina legger heller ikke skjul på at hun er stolt av at hun har alle hoteller i regionen som faste kunder, og kan fortelle at det ikke er en helg hvor det ikke skal forberedes til enten bryllup, dåp eller konfirmasjoner – eller konferanser for den saks skyld.
At Tina brenner for det hun driver med, hersker det ingen tvil om. Hun har mange tanker om veien videre, og kan blant annet fortelle at når det gjelder blomster, så er fokus på hage, bed og urner ute, blitt større for hvert år som går. Og det at hun er frittstående, setter henne også i posisjon til å kunne importere mye direkte selv. Og på den måten få bedre kvalitet til enn billigere pris, enn det kanskje noen av konkurrentene gjør.
Skal du ha konfirmasjon eller bryllup, bør du tenke på bord, antall gjester og kuverter når du planlegger dekorasjoner. – Vi lager det du ønsker, i alle prisklasser. Hos oss kan du også leie vaser til dekorasjoner, slik at du slipper å ha 20 like, sier Tina. Vi ser at folk ønsker litt mer personlig og annerledes dekorasjoner, og alle farger er lov. Kom innom, så kan vi ta en prat og komme fram til den løsningen som passer deg. Dette gjelder også, dersom du er brud i år, oppfordrer Tina.
Vi gratulerer Tina og hennes gjeng med den fortjente utmerkelsen!